woensdag 25 november 2009
Grachten terug op Zandstraat... creeren Hoge en lage kant... ( Oostelijk deel..)
Als we kijken naar de Zandstraat mogen we wel zeggen dat op alle fronten hier sprake is van gevaarlijke situatie,s zowel in het Westelijk als in het Oostelijk deel.
Verkeer wat voor levensgevaarlijke situatie,s zorgt in het Westelijk gedeelte van de Zandstraat omdat auto,s amper in kunnen parkeren en de weg hier veel te smal is gemaakt waardoor ook de parkeervakken te krap zijn ontwikkeld. Juist door deze manier van ontwikkelen krijgen we zeer gevaarlijke situaties welke ervoor zorgen dat veel bewoners en ook bezoekers van de Zandstraat de auto,s al met een wiel op de stoeprand parkeren waardoor ook het fietspad op sommige plekken al gevaarlijk belemmerd word.
Hier kom ik later op terug, eerst het Oostelijk deel..
Als we kijken naar de ontwikkeling van het Oostelijk deel van de Zandstraat heeft deze de afgelopen eeuw nogal wat metamorfoses meegemaakt, VSW fabriek welke gesloopt is waar een pand is neergezet wat totaal niet overeenkomt en past in de leefomgeving daar, de Scheepjeswolfabriek welke plaats gemaakt heeft voor een zeer groot complex zoals de Scheepjeshof welke veel te maken hebben met ook wateroverlast als het ook hard regent...
Juist dit deel van de Zandstraat is veel " stille overlast" zoals ik dat liever zeg, mensen durven geen klacht in te dienen of hun mond open te trekken omdat betrokken personen in de gemeenteraad zitten en vaak ontwikkelingen stuk laten lopen omdat het niet in hun belang is JUIST daarom denk ik dat het eens tijd word dit aan de man te gaan brengen.
Als we kijken naar de overlast in dit gebied dan ontdekt men een aantal dingen..
Langparkeerders zetten in dit deel de auto neer en gaan hele dag het centrum in..
Hangjongeren blijven onder de afdakken hangen van het Scheepjeshofcomplex..
Blijvende wateroverlast ondanks vele tientallen jaren verzoeken aan de gemeenteraad hier eens naar te kijken.. ondanks ingrijpen voor grotere riolen..
We moeten een ding niet onderschatten dat de wateoverlast die te verwachten is de komende maanden nog zal zorgen voor extreme regenval en dit ook het toekomstbeeld zal schetsen voor geheel Nederland.
De architect die nu de plannen voor onze binnenstad heeft ontworpen houd veel te weinig rekening met dit onontkoombaar feit.
De parkeerplaatsen op het deel Zandstraat zouden met gemak verwijderd kunnen worden omdat dan eindelijk een einde gemaakt kan worden aan vaak dubbel parkeren voor de Turkse bakker aldaar wat voor niet alleen gevaarlijke situatie,s zorgt maar ook voro erg veel irritatie zorgt in de omgeving.
Kijkend naar het gedrag van de bezoeker aldaar maakt het dus niets uit als deze parkeervakken daar verdwijnen omdat er op die plaats sprake is van langparkeerders welke gemakkelijk uit zouden kunnen wijken naar een parkeerplaats zoals Scheepjeshof.
Door het water in deze hoek van het centrum terug te creeren kan eindelijk aan veel bewoners daar tegemoet worden gekomen aan eindeloze smeekbedes de wateroverlast in dit deel van het centrum eens aan te gaan pakken.
kelders die blijvend vochtig blijven omdat water daar door de muren sijpelt, Schoonheidsspecialisten die klagen vanwege het vocht, parkeergarages zoals Scheepjeshof die vrijwel altijd vochtig blijven..
Naar mijn mening kan met het terug creeren van de gracht in dit deel van het centrum van Veenendaal een opvangbaken gemaakt worden voor zowel de wateroverlast van de Fluiterstraat waar bij hevige regenval vrijwel direct het onderdeel van de straat onder water komt te staan.., tevens kan de parkeergarage zijn overtollige water kwijt in deze gracht.
Door ook de gevaarlijke fruitbomen weg te halen bij het fietspad zal ook in het voorjaar gevaarlijke situaties vermeden kunnen worden doordat fruit niet langer op de fietspaden terecht komt en zorgt voor gevaarlijke situaties voor fietser zowel voetganger... Naar mijn mening is dit ECHT een zeer domme fout geweest bij het ontwikkelen van dit gebied fruitbomen NAAST een fietspad... tja.... Door het creeren van een zogenaamde hoge en lage kant.. ( hoe kant aan Scheepjeshofzijde.. (kademuur) en lage kant aan andere zijde..( groenstrook aflopend met bomenrij..) zal ook het uitzicht van alle bewoners van het Scheepjeshofcomplex verfraaid worden door middel van de groenstrook.
Naar mijn mening is het voor zowel de fietser als voetganger tevens bewoners van deze omgeving niet alleen noodzaak dat de gracht terug gecreerd word maar zou ook voor vrijwel elke partij veel meer voordelen opleveren in vorm van veiligheid, opvangen van hemelwater, en vooral de rust in de straat terug laten keren.
Op alle fronten kan dus een win win win situatie gecreerd worden als men dit plan tot uitvoer zou brengen..
* Een mooier aanzien van dit centrumdeel..
* Veiligere situatie voor fietsers en voetgangers..
* Panden worden veel meer waard omdat het grachtenpanden worden..
* Meer opvang voor hemelwater
* Meer groen in centrum
* Meer rust creeren in vorm van veiligheid door weghalen van parkeervakken daar.
En vooral een einde maken aan nogmaals vele jarenlange overlast van water.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten